Horská dráha Semmering

Horská dráha Semmering

Semmering je i v českých luzích a hájích poměrně známé označení. Můžete se setkat s pojmenováními jako Pražský Semmering, Krušnohorský Semmering nebo třeba Saský Semmering. Ve všech případech jde o technicky složitou trať se stoupáním, tunely a viadukty. Ovšem ten pravý Semmering se nachází pouze v Rakousku. Tento rakouský Semmering byl dokonce zapsán na seznam světového dědictví UNESCO.

Počátky stavby v polovině 19. století

Rakouský Semmering můžeme bez ostychu označit za legendárního předchůdce všech horských tratí na světě. Horská dráha Semmering je dlouhá více než 40 kilometrů a jde o železniční trať vedoucí z Gloggnitzu přes Semmering do města Mürzzuschlag. Tato dráha byla úplně první evropskou horskou železnicí s normálním rozchodem a považuje se za první opravdovou horskou železnici na celém světě. I v současné době je dráha plně funkční a je součástí rakouské Jižní dráhy.


Taktéž jde o jednu z nejvytíženějších horských tratí v celém Rakousku.  Projektování trati se datuje již k roku 1841, kdy dostal pověření Carl von Ghega, což byl rakouský architekt a inženýr. Tento muž o rok později odešel do Velké Británie a podíval se i do Spojených států amerických, kde nasbíral zkušenosti, takže po návratu mohl navrhnout tři různé varianty, jež následně předložil tehdejšímu generálnímu řediteli státních drah Hermenegildu von Francesconimu.

Foto:Hiroki Ogawa [CC BY 3.0], Wikimedia

Slavnostního otevření se účastnil i císař František Josef I.

Na základě plánů a pod dohledem samotného architekta von Ghegy se na stavbě Semmeringu podílelo skoro dvacet tisíc dělníků. Stavba probíhala mezi lety 1848 až 1854. Třetinu dělníků na stavbě tvořily ženy, což je určitě poměrně zajímavá informace. Tunely byly ve většině případů raženy jen ručně a s výjimkou černého prachu nebyly využívány žádné výbušniny. Ovšem i stavba Semmeringu je spjata s nešťastnými událostmi, kdy při různých nehodách zemřelo celkem 89 lidí, ale další stovky zemřely na následky rozmanitých nemocí – např. cholery.

Foto:See page for author , Wikimedia

První lokomotiva rakouským Semmeringem projela 23. října 1853. První jízda proběhla na úseku mezi Mürzzuschlagem a Payerbachem. Ke slavnostnímu otevření trati však došlo teprve 16. května 1854 a celé události se zúčastnil i samotný rakousko-uherský císař František Josef I. s manželkou Alžbětou Bavorskou, které se přezdívalo Sissi. První nákladní vlak projel tratí o dva dny později a první vlak s cestujícími pak zvládl jízdu po Semmeringu 17. července stejného roku.

Technické zajímavosti Semmeringu

Na trati se nachází hned 14 tunelů a 16 viaduktů, mezi nimiž jsou i dvoupatrové. Vlaky přejíždí také přes 118 menších kamenných a 11 železných mostů. Když sečteme celkovou délku údolí a propastí přes které vlaky projíždějí po viaduktech a mostech, dostaneme výsledek 1,6 kilometru. Nejdelším viaduktem na trati je Schwarza-Viadukt, který měří 228 metrů. Tunely dosahuje celkové dílky 4,5 kilometrů.

Foto:Häferl [CC BY-SA 3.0 at], Wikimedia

Nejdelšími tunely jsou vrcholový starý Semmeringtunnel s délkou 1431 metrů a nový Semmeringtunnel s délkou 1512 metrů. Na trati však narazíte i na velmi krátký Krauseltunnel, který neměří ani celých čtrnáct metrů. Nejvyšší bod rakouského Semmeringu najdete v nadmořské výšce 897 metrů. Další poměrně velkou zajímavostí je i fakt, že staniční a provozní budovy byly velice často stavěny přímo z materiálu vytěženého během ražení tunelů. Celá trať byla v roce 1959 elektrifikována.

Horská dráha Semmering patří od roku 1998 na seznam světového dědictví UNESCO. Zatímco v roce 1860 trvala jízdní doba více než dvě hodiny, v roce 1990 už jízda Semmeringem zabrala pouze 42 minut. Tato trať se jednoduše vymyká běžné železnici, takže se její návštěva rozhodně vyplatí. Pro milovníky železnic je to pak naprostou samozřejmostí. Proslavený Semmering od doby zrodu provází určitá aura výjimečnosti, která dodnes nezhasla.