5 nejhorších jídel, které si běžné dáváte ke snídani

5 nejhorších jídel, které si běžné dáváte ke snídani

O snídani se v poslední době hodně mluví. Mělo by to být jídlo, které vás hned ráno zdravě nakopne a dodá vám energii. Televize, internet i časopisy jsou plné dobrých rad „odborných“ výživových poradců. Ovšem může se stát, že si pořídíte úplně stejnou snídani, jakou jste viděli v reklamě na oblíbené müsli a přesto se budete brzy cítit unavení a bez energie. A my víme proč.

Sladké cereálie

Jde asi o nejúspěšnější lobbing výrobců potravin v rámci snídaňového menu. Ohánějí se slovy jako zdravý, výživný nebo cereální. Ano, cereální snídaně zní skutečně vznešeně, ale víte, co to znamená doopravdy? Cereálie = obilovina. Takže klidně spousta bílé mouky, kterou byste stejně dobře mohli sníst v bílém pečivu nebo koláčcích.

Stejně ošidné je i müsli. V původním významu šlo o směs tepelně nezpracovaných vloček a sušeného ovoce. Dnes jej ale výrobci potravin pro lepší chuť doplňují různými sladkými přelivy, čokoládou apod. Právě tolik oblíbené zapečené müsli bývá nejhorší. Vločky a ovoce k sobě bývá slepeno tlustou vrstvou cukru nebo medu. Celý pokrm se pak stane příliš sladkým. Váš cukr v krvi v jednu chvíli vystřelí do závratných výšin aby nejdéle do hodinky opět klesl. Dostaví se vlčí hlad, únava a další nepříjemné stavy.

Cereálie si úplně odpírat nemusíte, ale vybírejte ty s co největším podílem vlákniny a bílkovin. Svou oblíbenou směs můžete doplnit ještě o ořechy a lněné semínko. Obojí vám dodá dostatek vlákniny, která zabrání pocitu hladu a jedna miska cereálií doplněná ještě kouskem ovoce a vhodným nápojem vystačí vašemu žaludku bez problémů až do oběda.

foto: Ja Ty http://www.freeimages.com/photographer/heimdall-37809

Sladké pečivo

Koblihy, bábovky, croissanty a další lákavé pochoutky jsou na snídani stejně nevhodné jako sladké cereálie. Opět vás zasytí jen na chvilku, navíc dodají spoustu zbytečného cukru. I když je kobliha a káva s mlékem tou nejoblíbenější sladkou snídaní u nás, neměli byste si ji dopřávat častěji než 1x za 14 dní a to ještě doplněnou o nějaké to ovoce nebo zeleninu. Koblih byste nikdy neměli spořádat více než 2 kousky, což ostatně platí pro jakékoliv slané pečivo.

foto: Fredrik Feyling http://www.freeimages.com/photographer/feyling-33001

Anglická snídaně

Vepřové klobásky, vajíčka, slina, žampióny, cherry rajčátka a k tomu všemu dokřupava opečený bílý chléb. Také se vám sbíhají sliny? Neměli by, pokud náhodou nevykonáváte povolání, při kterém se už od časného rána pěkně zapotíte. Kancelářské myšky, recepční nebo třeba prodavači by měli na podobnou snídani rychle zapomenout.

Je plná tuků a těžkých přísad, při jejichž trávení přesune tělo velké množství krve do oblasti žaludku a nevyhnutelně se dostaví pocit únavy. Navíc jde o tradici nevhodně naroubovanou na naše poměry. Zatímco v Anglii je běžné jíst pouze 3x denně a místo klasického teplého oběda si dopřát pouze sendvič nebo podobné rychlé jídlo, u nás se stravování kloní spíše k více menším porcím během dne a vydatnému obědu.

foto: Ronny Stephan - http://www.freeimages.com/photographer/ronny7362-62812

Light jogurty

Klasické smetanové jogurty dnes nejsou v módě. Jsou přece plné tuků a vůbec neprospívají naší figuře. Mnohem lepší jsou jejich light verze. Co na tom, že jejich konzistence má do skutečného jogurtu daleko, a jakž tak přijatelné hustoty je dosahováno za pomoci škrobů. Příchutě jsou také spíše chemické, plné éček. Na skutečné ovoce se hledí skrz prsty díky obsažené fruktóze a sacharóze.

Light jogurt ovšem nedá vašemu tělu skoro nic dobrého. Téměř v něm chybí bílkoviny, které jsou potřebné pro ranní nastartování organismu. Mléčné tuky dodávají rychlou energii, kterou ráno nezbytně potřebujete. A o prospěšnosti nejrůznějších éček snad hovořit nemusíme.

Máte-li po ránu chuť a jogurt, kupte si ten obyčejný bílý a přidejte do něj své oblíbené ovoce. Jestliže se bojíte obsahu cukrů, pak vás uklidníme. Téměř všechny cukry spotřebujete trávicí proces vašeho těla a ty zbylé poslouží jako rychlá zásobárna energie.

 

Uzeniny a tavené sýry

Uzeniny včetně obyčejné šunky nebo šunkového salámu obsahují velké množství soli, která v organismu zadržuje vodu a tím brání organismu ve správném fungování. Podobně fungují i tavené sýry, které obsahují kromě tavících solí i velké množství éček.

Jestliže se bez chutě masa po ránu neobejdete, vsaďte třeba na tuňáka nebo uzené tofu. A místo tavených sýrů si raději dopřejte ty čerstvé (cottage, gervais apod.). Roztírají se stejně snadno ,ale vašemu organismu prospěji mnohem více.

Olga Koldin http://www.freeimages.com/photographer/adauzie-55765