Messerschmitt – páteř německého letectva

Messerschmitt – páteř německého letectva

Německé letectvo za druhé světové války patřilo k nejsilnějším v rámci celého konfliktu. Kostru tvořila letadla společnosti Messerschmitt, bez nichž si nelze nacistické letectvo dost dobře představit.

Messerschmit Bf 109

Společnost Messerschmitt vznikla v roce 1927 a již v roce 1935 získala velkou objednávku od německé Luftwaffe na vývoj stíhacího letadla. Díky tomu vzniklo legendární letadlo Messerschmitt Bf 109. Tento letoun se stal standardním stíhacím letadlem Luftwaffe během celé druhé světové války pro nacistickou Luftwaffe. Až od roku 1942 se do popředí začal dostávat i letoun Focke-Wulf Fw 190 a ke konci války přišel Messerschmitt s modelem Me 262.


Messerschmitt Bf 109 poprvé vzlétnul 28. května 1935 z letiště v Augsburgu. Stroj byl poháněn britským motorem Rolls-Royce Kestrel. Druhý prototyp již měl motor Junkers Jumo 210. Prvního výraznějšího nasazení se dočkaly verze letounu B a E-1, které Němci poslali do španělské občanské války, kde v zásadě nenarazily na rovnocenného protivníka. Luftwaffe nasadila tento typ letadla i při obsazování Polska, kde opět Bf 109 slavil úspěch. Zastoupení Bf 109 verze E ve stíhacích jednotkách rostlo až do roku 1941.

Bf 109 se vyznamenaly při dobývání Beneluxu a tato letadla porazila i početnější francouzské letectvo. Díky tomu zbyl v západní části Evropy jen jeden nebezpečný soupeř – Velká Británie. Při letecké bitvě o Británii patřily letouny Bf 109 k úspěšným, nicméně Němcům se Brity zlikvidovat nepodařilo. Naopak nasazení Bf 109 v severní Africe, na jihu Evropy a v SSSR bylo celkem úspěšné. V boji proti Spojencům v letech 1942-1945 však letadla čelila početní převaze a nedokázala kvůli tomu ohrozit spojeneckou nadvládu ve vzduchu.

Messerschmitt Bf 110

Dalším páteřním letadlem německé Luftwaffe se stal Messerschmitt Bf 110. Jednalo se o těžký stíhací letoun, jehož první let byl 12. května 1936. V době útoku na Polsko již Luftwaffe vlastnila téměř dvě stovky těchto letounů verze C. Stroje Bf 110  byly zařazeny do bojů o Británii, nicméně tam se jim vůbec nedařilo. Nestačily na anglické Spitfiry a Hurricany, takže k nim musel být dodán jako doprovod model stíhaček Bf 109. Kvůli tomu byly 110 staženy jako stíhače z denních operací, eventuálně byly přeřazeny k bitevním úlohám.

Verze D a E s přídavnými nádržemi sloužily jako lodní doprovod. Od roku 1940 sloužily i jako noční stíhačky. Ovšem Luftwaffe usoudilo, že letoun Me 210 není dostatečně kvalitní a typ Me 410 se Bf 110 jen vyrovná, takže nechalo vyrobit model G se silnějšími motory a výhodnějšími aerodynamickými vlastnostmi. Kromě bojů o Británii si ale Messerschmitt Bf 110 nevedl vůbec špatně a účastnil se invaze do Dánska a Norska, balkánského tažení, bojů v severní Africe, Středomoří a na východní frontě.

Další modely

Tyto dva modely tvořily páteř německého letectva za druhé světové války. Vyrobeny byly ovšem i další modely. V roce 1941 byl vyzkoušen model Me 163 zvaný Komet, což byl raketový, přepadový stíhač. Messerschmitt Me 109 měl překonat model Me 209, ale to se nepodařilo. V září 1939 byl vyvinut dvoumotorový těžký stíhač Me 210, který se používal i jako průzkumný letoun. Zamýšlen byl jako náhrada za Me 110, ale vůbec se nepovedl a téměř způsobil konec společnosti Messerschmitt. Bez zajímavosti není obrovský transportní kluzák Me 321 Gigant a jeho šestivrtulový následník Me 323. Úspěšný byl vývoj tryskových letounů, jenž slavil úspěch díky prvnímu funkčnímu proudovému modelu Me 262 – Schwalbe neboli Vlaštovka.

Po skončení druhé světové války společnost Messerschmitt nesměla vyrábět letadla, takže se soustředila na výrobu kapotovaných motorových tříkolek.

Jak najít ubytování?

Pro vyhledávání ubytování na výletech doporučujeme stránky ehotel. Další dobrou alternativou je booking, kde najdeš penziony a hotely z celého světa.

Sdílej článek a zašli inspiraci dalším cestovatelům

Podobné články

Rudolf Höss

Psal se rok 1947 a v Osvětimi se celé dva roky po osvobození opět popravovalo. 16. dubna byl zde na šibenici za krematoriem č. 1, na šibenici, kterou nechal sám vystavět, os...

Křišťálová noc otevřela cestu holocaustu

Události označované jako Křišťálová noc se odehrály v noci z 9. na 10. listopadu 1938 a jedná se o jeden z největších protižidovských pogromů v moderní historii. Útok proved...

Hitlerův věrný služebník polní maršál Keitel

Adolf Hitler se obklopoval celou řadou spolupracovníků a mezi ty nejvěrnější patřil jednoznačně polní maršál Wilhelm Keitel. Nešlo sice o příliš schopného důstojníka, leč ce...

Spiklenec proti Hitlerovi admirál Canaris

Adolf Hitler postupem času ztrácel oblibu i u důstojníků armády. Právě mezi takové lidi patřil i admirál Wilhelm Canaris, který byl šéfem německé vojenské špionáže a rozhodl...

Mussolini nechal popravit svého zetě

Fašistický vůdce Benito Mussolini vládl své Itálii pevnou rukou. Ke konci války však ztrácel pozici a nakonec se odhodlal k popravením zrádců, mezi něž patřil dokonce i jeho...

Velitel nacistických ponorek Karl Dönitz

Během druhé světové války Dönitz řídil obnovení německé ponorkové flotily, byl jejím vrchním velitelem a od roku 1943 velitelem celého německého válečného námořnictva. Adol...

Slavný vojevůdce Hannibal

Starověk je plný zajímavých příběhů. Jedním z nich je i ten o kartaginském vojevůdci jménem Hannibal, který se vydal na Řím i se slony. Připomeňme si jeho slavné tažení a př...

Dobrovolná smrt Stalinova syna v koncentračním táboře

Josif Vissarionovič Stalin držel pod kontrolou desítky milionů lidí. Ovšem jedním z těch, nad kým kontrolu ztratil, byl vlastní syn Jakov. Dlouhá léta v Gruzii Jakov ...

Alexandr Veliký – vojevůdce, kterého nikdo neporazil

Byl to geniální stratég, který proslavil jednu do té doby téměř zapomenutou zemi. Na bitevním poli nikdy neprohrál a o život ho připravila láska k divokým zábavám. Takový by...